De dyraste reklamerna (hittills)

Det är dyrt med reklam. Det kostar inte bara att skapa själva reklamen. Företagen måste även betala enorma summor för att de ska visas under de bästa tiderna och när som flest personer kan se dem. 

Reklam + USA = sant

De flesta tänker nog på USA när de tänker på reklam. Det är där några av de mest underhållande reklamfilmerna har producerats och det är ganska vanligt att det finns smygreklam i både filmer och musikvideos. Vi tänker på stora billboards i städer som New York och Los Angeles och vi tänker på Las Vegas med sina galna neonskyltar och klatschiga slogans. 

Svenska mediebyråer är också rätt bra på att göra reklam, även om det finns ganska många regler för vad företag får göra reklam för och när. Reklam som riktar sig till vuxna får till exempel bara visas under särskilda tider och spelbolag har tvingats bli mer måttfulla med sin marknadsföring och sina erbjudanden. Det innebär att spelarna själva måste undersöka vilka spelbolag som erbjuder casinon utan omsättningskrav eller vilka som erbjuder bonusar. Till hjälp finns det samlingssidor som jämför olika bolag, och som förklarar vad villkoren och kraven innebär. Ett omsättningskrav innebär till exempel att en bonus måste användas ett visst antal gånger innan den kan plockas ut. De går också in och tittar på om det finns andra villkor, såsom insättningskrav eller tidsbegränsningar.  

Dyra reklamfilmer

Vad finns det då för dunderdyra reklamer? Det finns ganska många men några av de värsta dyrgriparna är:

Kias Matrix-reklam från 2014
Kia betalade 8 miljoner dollar för fyra korta reklamfilmer som var inspirerade av filmen The Matrix. Laurence Fishburne, som spelar karaktären Morpheus, omges av specialeffekter och upplyser tittarna om att alla människor förtjänar att köra en lyxig Kia. Hur många som däremot köpte en Kia tack vare reklamen är okänt, men Matrix-filmerna blev populära igen. 

Chryslers Detroit-reklam från 2011
Chrysler gjorde allt för att återhämta sig efter finanskrisen och lösningen blev en reklamfilm med rapparen Eminem. I den 2 minuter långa reklamfilmen kör Eminem runt i sin hemstad Detroit i en Chrysler 200. Filmen kostade 12,4 miljoner dollar och Chrysler ökade sin försäljning med 50 procent.

Budweisers Bud Light-reklam från 2014
Till Super Bowl 2014 släppte Budweiser den 1 minuter och 30 sekunder långa, väldigt vimsiga, reklamfilmen Up for Whatever. Ölproducenten betalde 12 miljoner dollar för filmen som innehåller mängder med kändisar, såsom Arnold Schwarzenegger, Reggie Watts och Don Cheadle. Det fanns även med en lama i en hiss. Ja, ni hör ju. 

Chanels parfymreklam från 2011
Trots att ovannämnda exempel låter kostsamma är de inte närheten av vad Chanel betalade för sin reklamfilm ”The Film”. Reklamen var för parfymen Chanel No. 5 och kostade hela 33 miljoner dollar! Den 3 minuter långa reklamfilmen regisserades av Baz Luhrmann, som ska regissera den kommande Elvis-filmen med Austin Butler i huvudrollen. Den hade Nicole Kidman i huvudrollen och Karl Lagerfeld gjorde all kostym. 

Det finns inget stopp för vad vissa företag är villiga att betala för att visa upp sina varumärken. Vissa göra det bra, andra gör det mindre bra, och frågan är när det 15 år gamla rekordet för dyraste reklamfilm kommer att slås.