Jodå, det finns fyndig reklam från spelbranschen

Om det är något som väcker känslor hos svenska TV-tittare idag så är det spelreklamen. Då kanske framför allt den mängd av reklam som förekommer för nätcasino, ett ämne som varit på tal en hel del senaste tiden.

Så som med mycket annan reklam är det nog en stor del av innehållet som snurrar förbi i rutan utan att man överhuvudtaget registrerar eller reflekterar över den, trots att en del av dem kan vara rätt genomtänkta. Här är några av de bolag vi tycker varit lite extra fyndiga i marknadsföringen.

No Account Casino – Payback!

En aktör som utmärker sig är No Account Casino med reklamsnutten ”småbarnspaus”. Eftersom många kan känna igen sig i deras reklamer blir det extra roligt. Tänk er då man äntligen lyckats natta babyn på en promenad. Plötsligt dyker det upp en vän, en väldigt högljudd vän, som tar tag i vagnen för att titta på den nya familjemedlemmen. Och då börjar bebisen skrika, återigen. Därefter får den högljudda vännen en paj i ansiktet följt av texten “Ibland är det skönt med Payback!”. En klockren reklam för online casinot som gjort sig kända för att erbjuda cashback, en typ av casino bonus som ger spelpengar tillbaka på förluster.

Bethard casino – vinn Zlatans klocka

Att premiera en ny bettingsäsong kan vara svårt utan att man låter långtråkig. På Bethard har man därför testat en lite annan approach, där man låter ambassadören och delägaren Zlatan berätta om den nya säsongen. Med sig har han en vän som visar upp Zlatans egna klocka som pris. Det var såklart inte Zlatan med på och därför får vi se ett tröstpris i nästa scen. Om du inte vinner klockan får du ett par röda kalsonger, vännens kalsonger, som en tröst. I bakgrunden kommer vännen ut i bara handduk och försöker att ta tillbaka sina kalsonger. Zlatan drar dem över vännens huvud som avslutning. Hämnden är ljuv!

Spellandet – Ibland är livet härligt!

En annan finurlig reklamsnutt står den yngre aktören Spellandet för. Casinot som enligt online guiden Casinotopplistan hade lansering så sent som i augusti förra året har alltså inte ens ett år på nacken ännu, men har redan börjat satsa på att bygga upp sitt varumärke. Det här är också reklamfilm där man får se intima scener ur vardagslivet. Ett våningshus med glasvägg visar hur olika människor spenderar sin kväll på olika sätt. Från botten till toppen visar de bland annat en äldre man som drar i magen i spegeln och en annan som kollar efter en “nattmacka”. Längst upp i huset spelar en yngre man på online casinot Spellandet och vinner. Med häftiga danssteg syns det hur livet leker för en del.

Vinnarrum – Gymmet

Detta är en rolig reklam, enkel och klockren. Med rim i låttexten kan man lätt få låten i huvudet. Den otränade killen ska springa på bandet och en snygg tjej dyker upp bredvid. Killen har lite för lite koll på hans egna aktivitet och han åker av. Därefter får vi se honom i rullstol i det delade rummet på sjukhuset. Både läkare och patienter sjunger “Det är min tur idag, tralalala-la” med en glad melodi. Man minns ofta de reklamfilmer där låten fastnar och det lyckas Vinnarrum med i deras olika reklamer.