Roligaste Casinoskyltar

Spelbranschen är ofta en verksamhet som ligger i framkant när det handlar om marknadsföring, inte sällan med hjälp av humor. Samtidigt har en kreativ skyltning genom åren varit en central del av spelbranschens framväxt. Inte minst i casino-världen. Kreativitet kan ju skapa succéer, men ibland kan det också bli lite tokigt… Och frågan är om det är så roligt…?

Same same

I ärlighetens namn så ger en djupdykning i casino-skyltningen historia knappast känslan av att humor dominerar, ja om man inte medvetet vill skylta med vulgär smak som någon form av självironisk markering. För de flesta skyltar är svulstiga och neonstinna så till den grad att det inte ska gå att undgå dem. Men någon knivskarp humor sprider de inte. Mycket av mera är snarare den känsla man får, såväl som tanken på no limits, oavsett om det handlar om att dina kläder aldrig kan bli för glittriga eller vinsterna för små. Möjligtvis finns det lite humor som skymtar fram om man lägger till ytterligare en faktor – nämligen sex.

Sex säljer

Las Vegas är världskänt för sina casinon, men också som ett syndens nästa. Vem har inte hört uttrycket: ”What happens in Vegas, stays in Vegas”. Här kan man fortfarande finna ekivoka och sett ur dagens värderingsgrunder rätt så tveksamma budskap på en del skyltar. Men de är alltid så tydliga. Det finns inte utrymme för olika tolkningar av budskapet. Ett bra exempel är den numera klassiska skylten med den yppiga kvinnan som lyfter på kjolen för att fånga in alla pengar som väller ut ur en enarmad bandit. Budskapet: ”Casino – The Loosest Slots in Town”, följt av ”Open all Night! Get Lucky! Win Big!”, kräver inte mycket fantasi för att fånga dess alltför tydliga och dubbla budskap. Sex och pengar säljer, särskilt i en miljö som i denna skylts fall känns som 1950- eller 60-tal, då sexualmoralen i övrigt var betydligt mer strikt än idag.

Nya marknader

Casino är idag ett betydligt större fenomen online än som fysisk besökare i syndiga nästen som Las Vegas. Vi sitter hemma i soffan och spelar alltifrån svenska licenscasinon till bettingsidor utan licens i en aldrig sinande global konkurrens där man kan sitta i Knäred och spela ett spel på en sajt baserad i Las Vegas. Ett utbud som tyder på en explosion som framväxande bransch. Möjligheterna är oändliga, och då tänker man ju att konkurrensen skulle öka kravet på att märkas och synas samt att humor därmed skulle ta ett större kliv in i branschen? Men nej. Istället är det samma yviga budskap och design även om gränssnitt och funktioner blir allt mer avancerat.

Skyltar Online

Alkohol är ju ett annat tema som anses som ett lämpligt tema i samband med Casino-skyltning. Spina Colada är en ett spel producerat av Yggdrasil Gaming och är ett bra exempel på hur man bygger vidare på de klassiska skyltarna även i internetvärlden, det vill säga där skyltarna lever vidare som egna varumärken. Dessutom med en humoristisk touch som syftar till den där drinken Pina Colada som alla över 25 år både har smakat och fått leva med som en av de där drinkarna som alltid nämns, men vars popularitet aldrig når de högsta finsmakarhöjderna. Men i spelsammanhang fungerar det alldeles utmärkt. Och här kan vi ändå spåra lite mer krispig humor. Kanske är det online som casinos humorrevolution när det handlar om reklamskyltning till slut får sitt genombrott?

Humor och casino

Men summa summarum måste man ändå konstatera att ur ett skyltperspektiv så saknas en hel del av knivskarp humor i casino-sammanhang, om det inte sammankopplas med sex eller gamla dåliga drinkar. Å andra sidan är ju allt kring exempelvis Las Vegas nästan magiskt roligt, med Elvis-bröllop och extra av allt. Skyltarna speglar detta, dock inte särskilt humoristiskt.