Så förändras skyltkulturen i Sverige


“Times Square” by  (CC BY 2.0)

Vi har fått många roliga skratt från de många olika skyltarna här på sidan. Det finns också många intressanta skyltar som inte nödvändigtvis är roliga, men som är kraftfulla och intressanta att titta på. Samtidigt så förändras världen hela tiden, det märker man också på kulturen kring skyltar, inte minst på reklamskyltar.

Fokus på innovation och nya designer

Det blir allt mer ett större fokus på att reklam, inte minst reklamskyltar, ska vara unika och innovativa. Inte mycket pekar på att det här ger bättre resultat än de gamla traditionella skyltarna som vi är vana vid.

Ett bra exempel på det här är de nya reklamträden som börjat dyka upp i Sverige. Visst är designen vacker och den drar absolut ögonen till sig, men i slutändan är det ändå reklam och tar upp ens uppmärksamhet när man är ute och kör, då dessa placeras längs vägar. Men det är såklart bra mycket finare att se dessa väldesignade träd än en grå och trist reklamskylt. Sen är det upp till företagen att göra rolig eller intressant reklam.

Ingen tydlig förändring på nätet

Skyltkulturen är starkt kopplade till logotyper, som är otroligt viktiga när man ska marknadsföra sig på nätet. Där ser man däremot inte alls samma sorts nyutvecklingar som man gör utomhus.

Du kan enkelt ta ett dussin internetbaserade företag och jämföra deras loggor. Du kommer då att märka att det inte finns några större likheter och en del har otroligt avancerade logor med en unik design, medan andra har väldigt enkla designer.

Ett bra exempel är https://www.redbet.com/sv, deras logga är enkel men ger dig en tydlig uppfattning om att du kan spela och satsa pengar på deras sida. Ta sedan och jämför med till exempel ett känt varumärke som amerikanska FedEx, där så mycket tanke gick i designen att den innehåller en pil mellan e:et och x:et som syftar på deras snabba och säkra leveranser.


“FedEx Truck Downtown Miami” by Phillip Pessar (CC BY 2.0)

Hur framtiden för skyltar ser ut

Om du någonsin varit på vår sida så vet du hur mycket vi gillar skyltar, inte minst roliga sådana. Det kommer nog inte heller någonsin ta slut med skyltar här i landet. Varubutikerna kommer alltid ha de där underbart slarvigt skrivna lapparna och folks personliga skyltar kommer vara fortsatt fyllda med den där underbara humorn som både du och jag älskar.

Även om reklamskyltarna förändras, kommer de knappast att försvinna. Utan tvärtom kommer vi antagligen få se nya intressanta idéer från företag som vill sticka ut. En grym idé som sakta men säkert börjat ploppa upp är hologramreklam. Hur coolt vore det inte att se en svävande IKEA-logga?

Men däremot finns det nog fortsatt få företag som fokuserar på rolig reklam, mer än på TV. Som tur är så finns det även en del roliga företag som till exempel har ett spännande motto. Däremot blir det antagligen så att vi i framtiden får fortsätta att leta efter våra goda skratt genom privatpersoners skyltar. Genom nätet kan vi dock räkna med en hel del humor där också från både slarviga företag och privatpersoner.